Sinds augustus 2021 werkt Sylvia Agterberg als Customer Success Manager bij Incision. Na een loopbaan als operatieassistent maakte zij de keuze voor een carrière switch. De functie van Customer Succes Manager past haar als een steriele jas.
In 1996 behaalde ze haar diploma als operatieassistent bij het Diakonessenhuis in Utrecht. Ruim 28 jaar lang heeft zij in het Diakonessenhuis gewerkt als operatieassistent. Naast dit dienstverband heeft zij gewerkt als operatieassistent in de Velthuis kliniek.
Vanaf 2011 begon Sylvia met het verzorgen van scholing voor operatieassistenten. Enkele jaren later werd ze officieel aangesteld als scholingscoördinator van de OK voor 18 uur per week. In deze functie was ze verantwoordelijk voor de scholing van operatieassistenten, anesthesiemedewerkers, verkoever verpleegkundigen en Centrale Sterilisatie Afdeling (CSA).
Spoed keizersnede
Met grote voldoening blikt Sylvia terug op deze periode. Met name de scenario trainingen waren echt heel gaaf!
Deze trainingen waren discipline overstijgend, voor het volledige operatieteam en soms zelfs daarbuiten. Zo organiseerde Sylvia bijvoorbeeld scenariotrainingen voor brandveiligheid, reanimatie en voor een keizersnede met “Code Rood” indicatie. Bij de scenario training voor de spoed keizersnede werden alle medisch professionals van de verloskamer tot aan de operatiekamer getraind in de benodigde procedures en vaardigheden.

In het Diakonessenhuis moest het operatieteam tijdens bereikbaarheidsdiensten uiterlijk binnen 20 minuten kunnen starten met de operatie. Bij spoedingrepen waarbij iedere seconde telt lijkt dit een eeuwigheid.
De medewerkers van de operatiekamer kregen een video te zien die speciaal hiervoor was opgenomen. De video liet zien met welke uitdagingen het personeel van de verloskamer en de patiënten te maken hadden tijdens de tijd die het operatieteam nodig had om van hun huis naar de operatiekamer te komen.
Gynaecologen en arts-assistenten werden getraind hoe zij zelf een operatie kunnen voorbereiden als het personeel aanrijdend is. Waar ligt het instrumentennet, de afdeklakens en de overige benodigdheden, zodat er nog sneller kan worden gestart met de operatie. Eén team, één taak!
Ambitie: de lat ligt hoog
Scholing en ontwikkeling waren niet alleen beperkt tot Sylvia’s professionele leven; ook op persoonlijk vlak is ze ambitieus.
In 2017 heeft ze haar Lean Green Belt Six Sigma-certificering behaald, gevolgd door haar Lean Black Belt Six Sigma-certificering in 2019. Tijdens deze opleidingen heeft zij geleerd om bedrijfsprocessen te verbeteren en fouten te verminderen met behulp van specifieke methoden. Recent heeft ze nog een verdiepende opleiding business continuïty management afgerond.
Door haar werkervaring en leergierige instelling is het niet verwonderlijk dat Sylvia voor een baan solliciteerde bij een organisatie zoals Incision. Incision zorgt door middel van innovatieve digitale technologie zoals de Assist app en scholingsprogramma’s voor operatieassistenten voor een betere kwaliteit van de gezondheidszorg.
“Omdat ik al eerder producten van Incision had gereviewd, was ik geen onbekende voor het bedrijf.” Ik was voor de reviews gevraagd vanwege mijn achtergrond als scholingscoördinator en mijn kennis als operatieassistent.
Hoewel de functie van Customer Success Manager al bestond, was de (exacte) invulling bij haar indiensttreding nog niet geheel duidelijk. Ze kreeg de kans om deze rol zelf vorm te geven en heeft de functie naar een professioneler niveau gebracht.
“Daar ligt wel mijn kracht; in het van niets iets maken.”
Succesvolle implementatie
Dankzij haar vakinhoudelijke kennis lukt het haar om snel vertrouwen te winnen van klanten en gebruikers. Daarnaast helpen haar karaktereigenschappen mee. Sylvia omschrijft zichzelf als organisatiesensitief (wat heeft een organisatie of team nodig), geeft aan goed te kunnen samenwerken, mensen in hun kracht te zetten en mensen te verbinden. En dat overgoten met een behoorlijke lading (positieve) energie.
Voor deze functie is het geen vereiste om aanvullende opleidingen of werkervaring buiten het vak van operatieassistent te hebben. Daarentegen heeft elk lid van het huidige team, van vier Customer Succes Managers, op de één of andere manier extra ervaring opgedaan. Mijn directe collega’s hebben bijvoorbeeld een achtergrond in het zorgmanagement of als coördinator bij een zorgopleiding.

Sylvia haar belangrijkste taak als Customer Succes Manager is het succesvol implementeren van innovatieve digitale technologie zoals bijvoorbeeld de Incision Assist app.
In de Incision Assist app kan een aangesloten ziekenhuis per operatie klaarzetlijsten, een operatiebeschrijving, de benodigde apparatuur, specifieke bijzonderheden per arts, hechtingen etc. publiceren zodat iedere operatieassistent de meest actuele informatie in de app kan bekijken.
Bij een potentieel aanschaftraject voor een product wordt Sylvia vroegtijdig betrokken. Zij kan door haar praktijkervaring als geen ander de voordelen benoemen van het werken met de producten.
Een veelzijdige functie
Dagelijks heeft ze gesprekken met OK-managers, teamleiders en specialisatie houders. Ook heeft zij regelmatig contact met adviseurs van de afdeling leren en ontwikkelen in ziekenhuizen.
Sylvia geeft regelmatig presentaties aan nieuwe (en bestaande) klanten, organiseert inloopspreekuren bij een ziekenhuis, zodat (nieuw) personeel de producten leert gebruiken en introduceert eventuele nieuwe functionaliteiten.
Ook binnen Incision werkt Sylvia veel samen met verschillende andere teams. Er zijn regelmatig overleggen met het implementatie team, het ontwikkelteam en het verkoop team.
Daarover gesproken, bij bestaande klanten heeft Sylvia een actieve rol in het verlengen van aflopende contracten. Totaal andere taken dan haar werkzaamheden als operatieassistent in het Diakonessenhuis. Het is echt enorm leuk en uitdagend werk.
Kortom ze heeft een succesvolle carrière achter de rug als operatieassistent op de operatiekamer. Met de kennis van vandaag zou ze echter graag tien jaar eerder de stap hebben gezet om haar professionele horizon te verruimen omdat bij deze baan al haar kennis, kunde en vaardigheden samen komen.
Deel dit interview:
Lees ook de andere interviews!